למה חשוב לבצע בדיקת קולונוסקופיה

 לכולם יש סיבות מדוע לא לעבור בדיקת קולונוסקופיה, אך שום סיבה אינה משנה את העובדה שסרטן המעי הגס הוא אחד מסוגי הסרטן הניתנים למניעה.

"אני לא בסיכון לסרטן המעי"

האמת היא, שכולם בסיכון. בארה"ב, בדומה לארץ, אחד מתוך 18 גברים ונשים יחלו בסרטן המעי הגס במהלך חייהם.

"אין לי שום סימפטומים"

ברוב המקרים סרטן המעי הגס מתחיל כגידול טרום סרטני במעי הנקרא פוליפ אדנמטוטי, שלרוב אינו מלווה בסימפטומים. בבדיקת קולונוסקופיה ניתן לאבחן את הפוליפים ולהסירם לפני שהם הופכים לסרטן וגורמים לסימפטומים.
בממוצע, ל15% מהנשים ול25% מהגברים מעל גיל 50 ימצאו פוליפים טרום סרטניים בבדיקת קולונוסקופיה.

"אני לא מסוגל/ת לשתות את חומר ההכנה"

שתיית חומר ההכנה לבדיקה הוא אחד הגורמים המרתיעים ביותר לבדיקה זו.
החדשות הטובות הם שכיום קיים חומר הכנה הרבה יותר קל ונעים לשתייה מהעבר. כיום ניתן לחלק את ההכנה לשתיים ובכך להקל על הגוף.

"בדיקת קולונוסקופיה אינה בדיקה מדויקת"

במחקר חדש שפורסם בקנדה דווח על כך שבדיקות קולונוסקופיה אינן מדויקות, מחקר זה גרם להרבה רעש תקשורתי. אך במחקר זה, המון מבדיקות הקולונוסקופיה שבוצעו לא הושלמו עד הסוף ובוצעו על ידי רופאים פנימאים ורופאי משפחה שאין להם מספיק ניסיון בביצוע בדיקה זו. כדי להבטיח אחוזים גבוהים של הצלחת הבדיקה, וודאו שלרופא המבצע יש ניסיון בביצוע בדיקות קולונוסקופיה.

"קולונוסקופיה היא בדיקה כואבת"

למעשה 99% מהמטופלים העוברים קולונוסקופיה צריכים לעבור את הבדיקה תחת טשטוש או הרדמה, על מנת להבטיח נוחות מקסימלית בזמן הבדיקה. רוב המטופלים אינם זוכרים בכלל את הבדיקה.

"זו בדיקה מסוכנת, חבר שלי עבר את הבדיקה וחיררו לו את המעי בזמן הבדיקה"

כאשר בדיקה זו מבוצעת על ידי רופא בעל ניסיון בבדיקות קולונוסקופיה, הבדיקה היא בטוחה. הסיכון לנקב (פרפורציה) הוא פחות מ1 מתוך 1,000 בדיקות והסיכון לדימום הוא פחות מ1%.

"אם אחלה בסרטן המעי, כנראה זה מה שהיה צריך לקרות"

לא נכון. ניתן למנוע את סרטן המעי הגס. כך עושים זאת:
החלו בבדיקות סקירה לסרטן המעי, כגון בדיקת קולונוסקופיה, החל מגיל 50 או מוקדם יותר אם הנך נמצא בקבוצת סיכון. שנה את אורח החיים שלך עכשיו. שפר את התזונה, תשמור על משקל גוף תקין, בצע פעילות גופנית והמנע מעישון.