מה זה כבד שומני?

מהו כבד שומני?

מחלת כבד שומני, באנגלית: "NON ALCOHOLIC FATTY LIVER DISEASE" ובקיצור [שבו נשתמש מעתה ]  "NAFLD", היא מחלה חדשה ישנה ההולכת ותופסת את מקומן של מחלות הכבד הוירליות כסיבה העיקרית למחלות כבד בעולם המערבי /במדינות המפותחות וישראל בתוכן.

מחלת כבד שומני מוגדרת כמצב שבו שומן, בעיקר סוג השומן הקרוי  טריגליצרידים מהווה יותר מ5% ממשקל הכבד. ברוב המקרים, השומן העודף בכבד מצטבר בטיפות גדולות בתוך תאי  הכבד, ואינו גורם לדלקת. מקובל שמצב זה, הקרוי:  "STEATOSIS " מיוונית או  "FATTY LIVER" [שבו נשתמש מעתה]  באנגלית, הוא מצב יחסית שפיר שאיננו מזיק מאוד בטווח הארוך.
בחלק קטן יחסית מסך החולים בNAFLD – [סדרי גודל של כ 10%] השומן העודף גורם לדלקת, ואפילו דלקת חמורה, בכבד. ומצב זה נקרא
NON ALCOHOLIC STEATOHEPATITIS  ובקיצור: NASH [שבו נשתמש מעתה ]. האחוזים, אמנם, אינם נראים מרשימים, אך עקב שכיחותה הרבה של NAFLD באוכלוסיה המספרים האבסולוטיים גדולים. NASH דומה, מבחינת הסכנה העתידית הטמונה בו, לדלקת כבד על רקע וירוס הפטיטיס B, לדלקת כבד על רקע הפטיטיס C, ולדלקת כבד אלכוהולית.

מהי הסכנה העתידית?
התפתחות סבוכי דלקת הכבד הכרונית: שחמת הכבד, אי ספיקת הכבד על ביטוייה הקשים [ פגיעה מוחית עקב רמות גבוהות של אמוניה, דמם מדליות בוושט, מיימת – הצטברות מים רבים בחלל הבטן ] עד כדי הזדקקות להשתלת כבד, ולבסוף – התפתחות של סרטן הכבד.

מדוע קרויה מחלת כבד שומני בשם זה?
אם כבר הזכרנו את דלקת הכבד האלכוהולית – מדוע קרויה NAFLD  (כבד שומני) בשם זה ? מעשה שהיה כך היה .
עד 1979 היו חולים רבים מגיעים להפטולוגים [= מומחים למחלות כבד ] לצורך בירור מחלת כבד, עוברים בדיקות דם, ולאחר  מכן עוברים ביופסיה [ניקור כבד , נטילת פיסה זעירה של רקמה לצורך אבחנה מתחת למיקרוסקופ]. בדיקות ההדמיה המשוכללות שיש בידנו היום – אולטרסאונד, סי טי, MRI  – היו רק בתחילת תהליך הפיתוח שלהן. בחלק גדול מאוד מהחולים הביופסיה הראתה נזקים אופייניים של מחלת כבד אלכוהולית, משום שצריכת אלכוהול בכמות גדולה הייתה [ ועודנה? ] נורמטיבית בארה"ב, וחלק גדול מהחולים באמת סבלו מדלקת כבד אלכוהולית ומשחמת [= צירוזיס ] אלכוהולית. מידי פעם היה חולה שמחה נמרצות וטען שאינו מגזים בצריכת אלכוהול, אך טענותיו אלה לא נלקחו  ברצינות יתרה, שכן אמינותם של אלכוהוליסטים אינה מן הגבוהות. אם היה בן משפחה, בעל  או  אישה, שאימתו את טענותיו של החולה.
והנה, בתחילת 1979 הגיעה חולה מיוחדת לרופא מיוחד. החולה  הייתה אישה יהודיה, חרדית, מלאת גוף, בגיל העמידה מאזור ניו יורק. הרופא היה ד"ר ג'רלד קלצקין, הפטולוג ידוע מאוד מ  YALE,  איש בעל שאר רוח. אבחנתו, לאחר עיון מדוקדק בביופסיה, הייתה שגרתית  ביותר: "מחלת כבד אלכוהולית ".
מה שקרה  לאחר מכן היה בלתי שגרתי. החולה ובני משפחתה נשבעו בנקיטת חפץ שהיא מרטיבה את  קצה לשונה ביין פעם אחת בשנה, בפסח, ותו לא. קלצקין חשב, חשב, מצא ברשומותיו מספר מקרים נוספים, והבין שלפניו מחלה  חדשה. מחלה  שהביופסיה שלה נראית כמו מחלת כבד אלכוהולית, אך איננה מחלת כבד אלכוהולית . אז נולד השם המוזר: "NON ALCOHOLIC FATTY LIVER DISEASE" ובקיצור "NAFLD"  (כבד שומני) להבדיל  מ ALCOHOLIC LIVER DISEASE   ובקיצור "ASH".
כאשר העמיקו  בספרות הסתבר שכבר עשרות שנים לפני כן היו מלומדים, גרמנים ואחרים, רופאי סוכרת ורופאי כבד ששמו לב לקשר בין סוכרת סוג 2 ובין השמנה לשחמת הכבד, אך עובדה זו לא נודעה ברבים ולא התפשטה בקהילה  הרפואית. גם  סוכרת סוג 2 הייתה הרבה פחות  נפוצה  משהיא היום .
הסתבר גם ש NAFLD  (כבד שומני) קשורה לעתים  קרובות מאוד לקבוצת מחלות הידועות כ "מחלות של  חברת  השפע" או "מחלות  של  מדינות  מפותחות"  –  סוכרת  סוג  2  כבר  אמרנו,  השמנה  בטנית,  הקרויה  גם  השמנה גברית [בניגוד להשמנה  של  אזור הירכיים ] יתר טריגליצרידים בדם, יתר חומצה אורית  בדם, יתר לחץ דם, ריכוזים  נמוכים של כולסטרול טוב, נטייה למחלות כלי  הדם  של  הלב, של המוח, של  הגפיים, בנשים – שחלות פובליציסטיות, ועוד ועוד .
קבוצת המחלות הללו נקראת בשם כללי – התסמונת  המטבולית.

איך מאבחנים  NAFLD (מחלת כבד שומני)?
הכלי האבחנתי והחשוב ביותר הוא בדיקת  אולטרסאונד של  הבטן  והכבד. הממצאים האופייניים הם כבד מוגדל  הנראה "לבן" או "מבריק "  על מסך האולטרסאונד. מומחי האולטרסאונד הראשונים קראו לממצא  זה:   WHITE LIVER  OR BRIGHT LIVER
בישראל , שבה שכיחות האלכוהוליזם נמוכה, קל יותר להבחין בין 2  המחלות.