מהי בדיקת קולונוסקופיה?

ראש הממשלה בנימין נתניהו עבר בהצלחה בבית החולים שערי צדק בירושלים בדיקת קולונוסקופיה שגרתית המתבצעת מידי כמה שנים. את הבדיקה ערך פרופסור ערן גולדין, מנהל מחלקת גסטרו בבית החולים. בבדיקה הוצא בשלמותו פוליפ קטן במעי הגס.

למה חשוב לעבור את הבדיקה?

מעט מאד גידולים סרטניים ניתנים למניעה. סרטן המעי הגס הוא סרטן הניתן למניעה ע"י גילוי מוקדם ובכך חשיבותה הרבה של בדיקת הקולונוסקופיה התקופתית בקבוצות אוכלוסיה מסויימות. בבדיקת הקולונסקופיה אנו מחפשים פוליפים, שהם בליטות במעי הגס, שמהן עלול להתפתח גידול סרטני. גילוי הפוליפ והסרתו יכול למנוע את סרטן המעי הגס. לא כל פוליפ שנמצא במעי הגס הוא ממאיר אך את זה יודעים בוודאות רק אחרי שמסירים ושולחים לבדיקה פתולוגית.
אנו מקווים  שרה"מ שערך את הבדיקה כבדיקה שגרתית תקופתית יהווה דוגמא אישית לכולנו, כי לצערנו, עדיין פחות מ50  אחוז מהאנשים שאמורים לעבור את הגילוי המוקדם, מבצעים את הבדיקה.

מה היא קבוצת האוכלוסיה שצריכה לבצע את הבדיקה?

בקרב האוכלוסייה הכללית, בה אין סיכון מוגבר לתחלואה בסרטן המעי הגס, מומלץ לבצע  קולונוסקופיה כבדיקת סקר החל מגיל חמישים. במצבים בהם יש הסיכון הוא מוגבר לעומת האוכלוסייה הכללית, יש לשקול את הקדמת הבדיקה.
אם הבדיקה תקינה לחלוטין יש לחכות 5 שנים אם מגלים פוליפ לפי הפתולוגיה ולפי מספר הפוליפים אנחנו מחליטים  אם לחזור על הבדיקה בעוד 5 שנים או פחות .חשוב לציין שאם מצאנו פוליפ והסרנו אותו אז הסרנו את הבעיה. אבל אנשים שיש להם  נטייה לפתח פוליפ הם בקבוצת סיכון גבוהה יותר  ולכן יש להקפיד לחזור על הבדיקה.

סיכונים של הבדיקה

סיכונים פגיעה בכלי דם ודמם , סיכוי קטן לפגיעה בדופן המעי (פרפורציה). כיום ניתן  לזהות במהלך הבדיקה ולטפל בכך.
הבדיקה נעשית בהרדמה קלה ורוב האנשים מדווחים על כך שהבדיקה אינה כואבת.