בדיקות סקר לגילוי סרטן המעי הגס

במהלך חודש מרס מצוין בישראל ובעולם חודש המודעות לסרטן המעי הגס.
לפי נתוני אתר האגודה למלחמה בסרטן, סרטן המעי הגס והחלחולת הינו המחלה הממאירה השנייה בשכיחותה בישראל. בשנת 2011 אובחנו מעל ל-3,200 מקרים של סרטן חודרני של המעי הגס והחלחולת (רקטום). כשליש מהמקרים המאובחנים כיום מתגלים בשלב מוקדם, דבר המיוחס לעליה במודעות למחלה ובהיענות לבדיקות סקר.

מהי בדיקת סקר ?

בדיקת סקר הינה בדיקה המבוצעת לאוכלוסיה בריאה, המתבססת על התועלת במניעת התפתחות מחלה או טיפול בה בשלביה המוקדמים. בהקשר של סרטן המעי הגס, קיימות מספר בדיקות סקר אפשריות, הכוללת בין היתר את בדיקת הדם הסמוי ואת הקולונוסקופיה. מטרת קולונוסקופיה היא לזהות גידולים בשלב מוקדם ככל הניתן, ולזהות ולהסיר פוליפים אשר הינם פעמים רבות הנגעים בהם עלול להתפתח גידולים. מבחינה זו, הגילוי המוקדם בסרטן המעי הגס הוא אם כן אינו רק זיהוי של גידול בשלביו המוקדים, אלא גם הסרת נגעים טרום-ממאירים.

למי מומלץ לבצע בדיקה ?

ההתוויה לביצוע בדיקה יכולה לנבוע מצורך לבירור תלונות (כגון דמם רקטאלי, אנמיה מחסר ברזל, שינויים בהרגלי יציאות וכו'). לחילופין ניתן לבצע בדיקה כבדיקת סקר גם בהעדר תלונות. בכל מקרה, יש לפנות ראשית לרופא המטפל אשר יבצע ראיון רפואי וימליץ על המשך הבירור המומלץ.

מתי מומלץ להתחיל בדיקות סקר ?

ההמלצה לתחילת ביצוע בדיקות סקר תלויה במידת הסיכון של כל פרט לפיתוח מהחלה. לצורך כך, אנו מבדילים בין מטופלים אשר הינם בסיכון הדומה לאוכלוסיה הכללית ובין אוכלוסיות אשר הינן בסיכון מוגבר. לאוכלוסיה הכללית (ללא סיפור משפחתי מיוחד) מומלץ להתחיל בדיקות סקר סביב גיל חמישים. יש לציין כי אם מופיעה הסתמנות מחשידה גם בגיל צעיר יותר, אזי יש מקום להשלים בירור לתלונות, ויתכן שיהיה צורך בביצוע קולונוסקופיה בגיל מוקדם יותר  (אך כאמור במקרה זה אין מדובר בבדיקת סקר).

האם אני בסיכון מוגבר לסרטן המעי הגס ?

ישנם מספר נתונים היכולים לרמז על סיכון מוגבר לפתח את סרטן המעי הגס הכוללים בין היתר סיפור משפחתי הכולל גידולי המעי הגס או פוליפים. ככל שיש יותר, וככל שהופיעו מוקדם בבני משפחה כך יכולה להיות עליה בסיכון. יש לציין כי קיימים גם מקרים של תסמונות משפחתיות בהן ישנם ריבוי מקרי סרטן וריבוי פוליפים. במקרים אלו מומלץ לפנות להשלמת יעוץ גנטי. כאשר מתרשמים מסיכון מוגבר לסרטן המעי הגס, יש לעדכן את ההמלצה למועד תחילת ביצוע בדיקות הסקר ולעיתים אף יתווספו בדיקות נוספות.

האם יש צורך בבירור גנטי ?

פעמים רבות, גידולי המעי הגס הם ללא מרכיב תורשתי משמעותי. יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם כן עולה חשד לתסמונת גנטית. חשד זה עולה כאשר מודגמים פוליפים מרובים וכאשר יש סיפור משפחתי מרשים מבחינת מספר בני המשפחה שפיתחו גידולים וגיל הופעת הגידולים. יש לציין כי בקריטריונים לבירור גנטי נמצאם גם גידולים שאינם בהכרח גידולי המעי הגס כך למשל סיפור משפחתי הכולל גם גידולי רחם או קיבה, יכול להוות התוויה לבירור לתסמונת גנטית.
לעיתים, תסמונת גנטית יכולה להופיע גם בהעדר סיפור משפחתי כלל, וכך למשל אבחנת גידול המעי הגס בגיל צעיר יכול להוות התוויה לבירור גם בהעדר סיפור משפחתי.
במרכזנו פעולת מרפאה גסטרו-גנטית בה יושבים זה לצד זה גסטרואנטרולוג ויועצת גנטית, ונותנים ייעוץ משולב למטופלים עבורם קיים חשש לתסמונת משפחתית. לאחר קבלת התשובות מותאמת תכנית מעקב אישית לכל מטופל.

אז מה צריך לעשות?

ראשית, המלצתנו היא להיות קשובים לגוף, ולזהות שינויים במצב הבריאותי מוקדם ככל הניתן. יש להיות במעקב מסודר של רופא המשפחה, להקפיד על בדיקות הסקר במועדן ולהקפיד על לשמור על בריאותינו ככל הניתן מבחינת הקפדה על תזונה נכונה, הימנעות מעישון וקיום אורח חיים בריא ומאוזן.
במידה וקיימת שאלה של סיכון מוגבר לסרטן המעי, אנו ממליצים לפנות למרפאה גסטרו-גנטית לקבלת ייעוץ והתאמת תכנית מעקב אישית.

הערה חשובה: אין במידע המובא באתר אינטרנט זה כדי ליצור יחסי רופא-חולה.
המידע אינו מהווה עצה ו/או הנחיה רפואית ואינו יכול להוות תחליף להתייעצות עם רופא או ספק שירותי בריאות מכל סוג שהוא. המשתמש במידע זה עושה זאת על אחריותו הבלעדית.